Tips voor het veilig huren van een vakantiewoning

Eethoek
Gezellig eten met elkaar aan de grote tafel

Tips voor het veilig huren van een vakantiewoning.

 

Tips voor het veilig huren van een vakantiewoning. Is dat echt nodig? We weten toch zelf wel waar je op moet letten bij het huren van een vakantiewoning?

Nu we zelf een vakantiehuisje hebben op de Veluwe dat we verhuren, zien we hoe ontzettend belangrijk het is dat mensen ervan opaan kunnen dat je informatie klopt. Dat wisten we natuurlijk al uit ons eigen huren van vakantiewoningen, maar nu mogen we het zelf waar maken. Dat doen we overigens heel graag, want ik vind transparantie heel belangrijk. Daarom zetten we misschien meer details op onze website www.vakantiehuisjeveluwehuren.nl dan persé nodig is. En daarom bieden we ook aan, dat mensen ons altijd mogen bellen als ze vragen hebben, wanneer er iets niet in orde is of wanneer ze de beheerder even niet kunnen raadplegen. We zijn zelf erg gelukkig met ons huis en we willen heel graag dat anderen er ook echt van genieten kunnen. Alleen het weer, daar kunnen we helaas niets aan doen. We hebben wel geprobeerd te zorgen voor isolatie en koeling bij hitte (twee ventilatoren) en goede verwarming en lekkere fleecedekens voor op de bank voor de koude dagen. 

vakantiehuisje
Ons vakantiehuisje van een afstand

Voor meer foto’s van huis en tuin dichtbij, klik hier

 

We verheugen ons allemaal op onze vakantietijd, ons weekendje weg of onze midweek met de kinderen.

Maar soms valt het zo tegen, is het huisje niet schoon, klopt de situatie helemaal niet met wat je in de advertenties hebt gelezen, valt de prijs tegen door achteraf toegevoegde kosten enz.

Ik heb in de loop van de jaren zoveel verschillende verhalen gehoord van mensen die een vreselijk teleurstellende ervaring meemaakten bij het huisje dat ze gehuurd hadden. Ook wij hebben mindere en zelfs hele slechte vakanties hierdoor gehad. Daarover verderop.

 

Waar moet je nou op letten bij het huren van een vakantiehuis? 

 

  • Vraag je natuurlijk eerst af waar je naartoe wilt. Maakt het uit welke streek je gaat. Bekijk of die streek ook echt de moeite waard is voor het gezelschap waarmee je gaat.
  • Probeer foto’s te bekijken van het vakantiehuis op internet of vraag foto’s aan de eigenaar.
  • Hoe is de communicatie met de eigenaar? Wanneer je lang op een antwoord moet wachten is dat waarschijnlijk ook het geval als er zich een probleem voordoet tijdens je vakantie
  • Ligt het huis in een park?
  • Hoe is de ligging t.o.v. andere woningen?
  • Met foto’s en de huidige fotoshoptechnieken kan je een heel andere indruk wekken.
  • Is het een houten of een stenen huisje? Dat hoeft geen verschil te maken mits er goed gedroogd wordt. We kennen zelf de ervaring van een huisje waar zoveel schimmel zat dat mijn allergische familie gelijk niet gewoon meer kon ademhalen vanwege benauwdheid. Dan is een week heel erg lang.
  • Kijk eens op Google Earth of het plaatje kan kloppen. Als je bij ons huisje bijvoorbeeld op Google Earth kijkt, dan zie je dat het echt tussen de bossen ligt en als je op de website van Rabbit Hill kijkt, kan je ook foto’s van het park zien, waarvan ik er hier ook eentje zal posten om een indruk te krijgen
weg door het park

 

  • Is er een beheerder, waar je terecht kunt met vragen of problemen die zich voordoen in je vakantiewoning? Een beheerder geeft ook meestal een garantie voor een claim wanneer dingen niet goed gelopen zijn.
  • Kijk goed naar de prijs. Wat zit er allemaal bij in. Moet je achteraf nog schoonmaakkosten betalen of is de toeristenbelasting er nog niet bij opgeteld? In een enkel geval kan je zelfs nog apart BTW moeten betalen
  • Tot hoelang vantevoren mag je gratis annuleren en welke kosten moeten er daarna betaald worden. Is dat realistisch?
  • Moet je een aanbetaling doen en hoe lang vantevoren moet dat? Wanneer moet het restbedrag betaald? Zijn dat redelijke termijnen? Wat redelijk is hangt ook af van de gewildheid van het object. Strandslaaphuisjes bijvoorbeeld moet je vaak al maanden vantevoren betalen, omdat er zoveel animo voor is, dat ze zeker willen weten dat jij ook echt komt.
  • Moet je een borg betalen die redelijk is (100 tot 150 euro is redelijk bij een gemiddeld huis, bij grote huizen wordt vaak meer gevraagd)?
  • Lees de tekst goed door die over het huis gaat. Soms worden dingen zo geformuleerd dat ze voor meerdere uitleg vatbaar zijn. Dan kan je gekke dingen meemaken.
Voetbalveld

 

 

Het ergste wat wij zelf hebben meegemaakt is dat we jaren geleden een huis in Noord-Italië huurden van Nederlandse particulieren via een tussenpersoon in Nederland, die later ook alleen maar contactpersoon bleek te zijn zonder enige verantwoordelijkheid.

 

We kwamen daar aan en zagen als eerste een immense smog. De vervuiling bleek daar heel erg te zijn. Dat was al een tegenvaller, want je gaat richting de Italiaanse bergen en je verwacht schone lucht. Maar bij Varese dus niet.

De situatie van de privacy die we zouden hebben bleek te bestaan uit twee kleine terrassen direct tegen elkaar aan, waar de beide families konden zitten.
De andere huurders (acht personen) moesten via ons terras op hun terras komen, dus er was de hele dag heen en weer geloop over ons terrein.

Er was een buitentrap die zij moesten gebruiken die vergaan was.

Toen we aankwamen werd ons gevraagd of we het erg vonden dat de hond er nog was. Of we die eten wilden geven en de kippen ook. Dat wilden we niet, maar wat moesten we?We hadden er net met vier jonge kinderen een reis opzitten van 1200 km., we hadden al betaald. en we waren niet zo welvarend dat we een tweede huis konden huren.

 

De hond bleek een gezwel te hebben wat bloedde, en hij liep vrij over het terras waar onze jongste rondkroop. Een riem was er niet, want je woonde toch buiten? Dat buiten, dat was waar, alleen was het geen mooi buiten. De hele omgeving was een rotzooi en in het gebied tegenover het huis zaten slangen. Ook niet de plek waar je je kinderen graag laat spelen.

De kippen bleken los te lopen en deden hun behoefte natuurlijk net waar het hun uitkwam. Eieren hebben we er niet van gezien, dus die lol hadden we ook niet.

 

De andere huurders zaten met dezelfde problemen als wij. Dat bond nog wel enigszins samen. Het waren ook Nederlanders.

 

Het meer waar we dichtbij zaten en wat zo’n heerlijk zwemmeer zou zijn, bleek al jarenlang te vervuild om te mogen gebruiken.

 

Na twee dagen was ik zo aan het eind van mijn kunnen dat ik naar huis wilde. Maar ja, de kinderen.

 

We hadden nog geen mobiele telefoon en geen nummers waar we de eigenaars konden bereiken die zelf ook op vakantie waren.

 

We reden dus elke dag 1,5 tot 2 uur om naar een schoon zwemwater te kunnen gaan of naar een schone stad om iets leuks te doen.

De hond hebben we aan de postbode meegegeven, die daar al jaren kind aan huis was en er wel voor wilde zorgen toen hij ons probleem zag. Hij sprak alleen Italiaans, maar had een vlug begrip van dingen. Hij leek betrouwbaar, maar eerlijk gezegd kon ons dat inmiddels niet heel veel meer schelen.

Voor de kippen hebben we een goede afrastering gemaakt, samen met de andere huurders.

 

Zo hebben we onszelf een redelijk goede vakantie gegeven.

Na afloop hebben we contact met de eigenaars gezocht die niet snapten waar we zo’n moeite mee hadden gehad.

Vervelend dat de buitentrap kapot was, maar we hadden de hond toch uitbesteed en de kippen vast gezet? Wat was het probleem dan?

Er viel niet tegen te praten. Het was van een particulier die op geen enkele manier aansprakelijk gesteld kon worden.

We hadden graag deze tips voor het veilig huren van een vakantiewoning aangereikt gekregen die we nu zelf maar geven.

Maar we hebben er veel van geleerd 🙂

 

Bovenstaande is een voorbeeld van hoe het mis kan gaan. Dit zijn in Nederland misschien iets meer uitzonderingen. Maar ook hier kan het fout gaan, dat weten we.

Huren van een particulier is vaak aantrekkelijk door de prijs. Maar zorg dat je een tussenpersoon hebt die betrouwbaar is. Een parkbeheerder of iemand anders. Of google eens op de naam van de eigenaar om wellicht te ontdekken wat voor iemand het is. Het kan je allemaal veel ellende besparen.

 

En ook bij parken is het niet altijd feest. Het kan vuil zijn, veel kapotte dingen hebben die wel gerepareerd worden maar wat niet altijd snel gebeurt, de huizen kunnen erg dicht op elkaar staan wat je op de foto niet gezien hebt, je krijgt niet het huis wat je beloofd is, het zwembad wat erbij zit blijkt voor onderhoud dicht te zijn en zo kan ik nog even doorgaan. Allemaal verhalen uit de praktijk.

 

Bereid je dus goed voor! Vakantie is een kostbaar goed.

 

En als je naar ons huisje gaat en er zijn tegenvallers? Weet dat we altijd zullen proberen het op te lossen, want we houden van tevreden gasten, en zo ook de parkbeheerder van Rabbit Hill die ons vertegenwoordigt.